A Boscombe Down incidens a repüléstörténet egyik legnagyobb és egyben legizgalmasabb rejtélye. Az eset attól a perctől kezdve vált rejtéllyé, miután egy titokzatos repülőgép felszállását valami miatt meg kellett szakítani a RAF Boscombe Down repülőtéren 1994-ben.
Az incidensről Brett Tingley számolt be a The Drive magazin War Zone című, katonai és hadtörténeti rovatában.
Az eset 1994 szeptember 26-án történt az angliai Wiltshire megyei katonai légibázison, ahol egy amerikai repülőgép felszállás közben meghibásodott és meg kellett szakítani a repülést. Az erősen megroncsolódott repülőgépet darabokban vitték vissza az Egyesült Államokba. Sohasem született magyarázat arra, hogy mi történt és a titkolózás csak gyanúsabbá tette az esetet. A repülőtér az évtizedek során katonai kísérleti telepként működött és működik a mai napig, ahol különböző, fejlett technológián alapuló harcászati légijárműveket tesztelnek. A terület felügyelete többször cserélt már gazdát, hol a hatóságok, hol pedig különböző kutatószervezetek között. 1994-ben a Védelmi Elemző és Kutató Ügynökség (Defense Evaluation and Research Agency (DERA)) felügyelete alá került. Ez a szervezet 2001-ben ugyanakkor tovább szervezetekre bomlott.
Szeptember 22-én egy szemtanú hatalmas zajra lett figyelmes a Boscombe Down repülőtér közelében. Pár nappal később, szeprember 26-án szemtanúk beszámolói szerint egy felszállás közben megsérült repülőgép miatt lezárták a repülőteret és a repülőgépen körülvették különböző szerelvényekkel, hátsó részét erősen megemelték, majd egy hangárba szállították azt, ahol két napig zárt ajtók mögött tárolták.
Ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy fedőakció van folyamatban: a bázison megjelentek a különleges egységek és különleges feladatot ellátó helikopterek is. A szemtanúk szerint a következő napokban további, szokatlan, leginkább teherszállítási feladatokat ellátó repülőgépek is megjelentek. Ezek között volt olyan is, amely jelzés nélküli volt. Az ott megjelent Boeing 707-es volt akit egy amerikai tulajdonban álló repülőgépre emlékeztetett, amit egyébként gyanús, a CIA-hez kapcsolódó műveleteken vetettek be.
Szemtanúk megfigyeltek, egy másik, Boeing 737-es repülőgépet egy EG&G nevű magáncég felségjelzésével. A furcsa itt az, hogy ez az a cég, amely az 51-es körzet személyzetét szállítja oda-vissza. 2009-ben ez a cég beolvadt a szövetségi szolgáltatási szektorba.
Szeptember 28-án szemtanúk rápillantottak a hangárban tárolt titokzatos repülőgépre: elmondásuk szerint egy nagyobb harci repülőgép volt, hasonló az SR-71-hez vagy a YF-23-hoz. Ugyanezen a napon a repülőtéren megjelent egy C-5 Galaxy szállító repülőgép, hogy elvigye a roncsot, amit letakarva áthelyeztek a gépbe. A gép úticélja a Kaliforniában található Plant 42 nevű fejlett katonai repülőgépeket gyártó vállalat telephelye volt.
A következő hetekben a bázist meglátogatta egy C-20-as repülőgép is, amely Angliában 1994 októberében több más katonai bázison is megállt, miközben komoly biztonsági ellenőrzést végeztek rajta. A repülőgépet a jelentések szerint a CIA üzemeltette.
A Brit és az Amerikai Védelmi Minisztérium eközben tagadta, hogy bármilyen incidens is történt volna. David Oliver újságíró akkor azt nyilatkozta, hogy a hatóságok valamit nagyon titkolnak.
1994-ben Martin Redmond politikus szintén megkérdőjelezte az esetet a minisztériumtól. Akkor Nicholas Soames védelmi miniszter azt válaszolta, hogy azon az éjszakán mindössze két helikopter szállt fel gyakorlatozni és ennyi volt az összes történés.
1997 márciusában azonban az Air Forces Monthly nevű hadügyekkel foglalkozó magazin azt állította, hogy a meghibásodott légi jármű egy papíron soha nem létezett úgynevezett magasan fejlett lopakodó repülőgép (ASTRA (Advanced Stealth Reconnaissance Aircraft)), melyet az amerikai Northrop cég gyártott.
A titokzatos járművenek később az Aurora nevet adták az emberek, ami valójában a B-2-es bombázó projekt neve volt az 1980-as években. Tény azonban, hogy akármi is volt az ASTRA / Aurora, igen fejlett technológiai szinttel rendelkezett, a megfigyelések szerint.
Ismeretlen fekete, háromszög alakú repülőgépekről szintén érkeztek beszámolók az 1990-es években. Katonák is észleltek ilyen objektumot az Északi Tenger felett, amint azt két harci repülő kísért.
Titkos megfigyelő, lopakodó repülőgépekről sohasem fedtek fel semmit, viszont a kémműholdak és a megfigyelő eszközök folyamatosan fejlődtek. A kutatások számára a gyorsaság, a manőverezés és a dinamika többé már nem volt olyan vonzó, mint mondjuk a lopakodó technológia, ami sokkal célszerűbb volt az adatszerzés tekintetében.
Időközben szárnyra kaptak olyan hírek is, hogy az amerikaiak egy TR-3A nevű lopakodó, taktikai repülőgépet is fejlesztenek. Ez egy fekete, háromszög alakú repülőgép volt, amit gyakran láttak Európa felett. Ez elvezetett az 1990 körüli UFO láz beindulásához. Maga a repülőgép létezése azonban sose lett hivatalosan megerősítve, így nem lehetünk biztosak abban, mik lehettek valójában ezek a háromszög alakú járművek.
De az tény, hogy a lopakodó technológia fontos volt a hadügyben, így lehetséges, hogy a britek és az amerikaiak közösen fejlesztettek valamit. Ne feledjük, hogy az F-117-es lopakodó repülőgépnek sikere volt Irakban.
1992 decemberében az Amerikai Légierő kijelentette, hogy azok a tárgyak, melyeket sokan UFO-nak vélnek, nincs alapja és nem tudnak mit kezdeni a beszámolókkal. Annyit tettek hozzá, hogy az észlelések helyén és idején ők nem végeztek hadiműveleteket. Az Aurorát mint titkos katonai fejlesztést mint feltételezést, szintén elvetették.
A The War Zone magazin egyik újságírója, Thomas Nedwick szerint elképzelhető az is, hogy egy másik nemzet fejlesztését szerezték meg a britek vagy az amerikaiak és azt tesztelték.
Jamie Hunter újságíró azt állította, hogy látta a C-5-ös repülési tervét, amelynek célja valóban Boscombe Down volt. Emellett tudni lehet azt is, hogy az A303-as autópályát, amely Boscombe Down-ba vezet, szintén lezárták az incidens idején. Akkor a fedőtörténet az volt, hogy a repülőtéren műszaki hiba történt: egy alkatrészt szállító eszköz kerekei beragadtak és az nem mozdult. Ez azonban nem volt túl meggyőző magyarázat.
Mi történhetett valójában? Miért volt fontos visszaszállítani a sérült gépet Amerikába? Miért takarták le azt? Elképzelhető, hogy egy fekete projektet próbáltak leplezni Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok között?
Újságírók szerint bizonyos, hogy titkos katonai művelet zajlott akkor éppen és mivel érzékeny volt az ügy, ezért ügyeltek arra, nehogy kiszivárogjon valami.
David Mark képe a Pixabay -en