Home Cikkek Dolgok, melyeket nem tudtál a vuduról

Dolgok, melyeket nem tudtál a vuduról

724
0
Megosztás

Ennek a cikknek az olvasása 8 percig tart

Sokaknak valószínűleg a vudu baba és a fekete mágia jut eszébe, ha meghallja a vudu szót, de valóban csak erről szól az egész?

Hollywoodnak köszönhetően a vudu a legfélreértettebb vallások közé tartozik. Legtöbbször a vudut sötétnek mutatják, állatáldozatokkal, ártó varázslatokkal és vudu babákkal, ez azonban távol áll a valóságtól és bizonyítja, hogy nem szabad mindent elhinni, amit a tv-ben látunk.

A vudu három fő fajtája különböző helyekről származik. A nyugat-afrikai vudut ma is 30 millió ember gyakorolja, különösen Ghánában és Beninben. A rituálék és hidelemek széleskörúek és nagyrészt mentesek a külső hatásoktól, amik átformálták a vudu más fajtáit.

vudu_voros_szem

A louisianai vudu, mint a neve is mutatja, az Louisiana államban és az Egyesült Államok nyugati részén elterjedt, egyedi fajtája a vudunak. Habár a nyugat-afrikai vuduból alakult ki, a spanyol és francia telepesek, valamint a kreol lakosság sokat alakított rajta.

A haiti-i vudut nagyrészt a francia hatás befolyásolta, de a kereszténység is hatott rá.

Elsőre úgy tűnhet, hogy egy vallásnak, ami a lelki megszállottság, varázsitalok és az ősök imádata körül forog, nem sok köze van a kereszténységhez. Azonban vannak hasonlóságok, a louisianai és haiti-i vudu esetében sok keresztény hagyomány, hit és személy olvadt be a vallásba. A lélek a hitgyakorlás központi eleme a vuduban, valamint sok központi alaknak van keresztény megfelelője.

Szűz Mária megfelelője Aida Weda, míg Legba, a kapu őrzője Szent Péter tükörképe. A nyugat-afrikai vuduban, akárcsak a keresztények, úgy hiszik, hogy egy mindenek felett álló Isten irányít. A hasonlóságok miatt lényegében nincs ellenségeskedés a két tábor között, sok helyen békében élnek egymás mellett. Míg régen, ha valaki meg volt keresztelve és mégis gyakorolta a vudu vallást, annak következményei voltak az Egyház részéről, ma már a két vallás papjai együtt dolgoznak, hogy fellendülést hozzanak Afrikára.

Maga II. János Pál pápa tisztelettel beszélt a vudu hívőkről, elismerve az alapvető jóságot a hitükben, vallásgyakorlatukban, egyszer még részt is vett egy vudu ceremónián, 1993-ban.

Valószínűleg mindenki látott már olyan filmet vagy sorozatot, melyben a vudu babát arra használták, hogy egy embernek ártsanak vele. Azonban a vudu baba lényege ennél bonyolultabb. Valójában a vudu baba nem jelképez egy embert, hogy ami megtörténik a babával, az történjen meg a személlyel is. Inkább csak összekapcsolják őket, egy fényképpel a személyről vagy valami intim tárgyával, például egy hajtinccsel. Gyakran más dolgokat is raknak a babához, ezek a szándéktől függően lehetnek fokhagyma, virágszirmok, parfüm, sőt akár pénz is. Ezekeket kérésként használják a szellemekhez, hogy nyissák meg magukat a baba és a kívánságok felé. Sokféle célra használható, többnyire jóindulatból, így a vudu baba maga nem sötét vagy gonosz, kivéve akkor, ha az a személy, aki használja, maga is gonosz.

Marie Laveau az egyik legtöbbször a vuduval kapcsolatba hozott név, következésképp mára a személye szinte szürreális lett. Még az is vitatható vele kapcsolatban, amit biztosra tudni. Törvénytelen gyermekként született egy kreol ültetvény tulajdonostól és annak félig néger, félig bennszülött szeretőjétől. Első házassága akkor ért véget, mikor férje különös körülmények között eltűnt, második, élettársi viszonya azonban évekig tartott és ezidő alatt 15 gyermeknek adott életet. Az egyik gyermek, Marie Laveau II. követte anyját és vudu papnő lett, valamint őt gondolják a pletyka forrásának miszerint az anyja évtizedekkel tovább élt, mint bármely halandó ember.

Amellett, hogy tanácsokat adott azoknak akiknek szükségük volt rá és amuleteket adott el bárkinek, akivel találkozott, fodrász is volt. Ez lehetővé tette számára, hogy megtudja a titkait akár a leghatalmasabb embereknek New Orleansben, amiket arra használt fel, hogy megszilárdítsa hatalmi helyzetét a városban. Hogy mekkora befolyása volt, azt régóta vitatják, az azonban kétségtelen, hogy nyilvános rituáléi széles körben megismertették a vudut az emberekkel.

Az is kétségtelen, hogy önzetlenül törődött azokkal, akik a városban éltek, segített az éhezőkön, betegeken, hajléktalanokon. Még ma is érkeznek olyan látogatók a városba, akik felajánlanak valamit azon a helyen, ahol elégették és segítséget kérnek tőle.

Aki gyakorolja a vudu vallást, arról gyakran hiszik, hogy hatalommal bír és irányítani tudja a szellemeket, pedig a helyzet ennek épp a fordítottja. Ők magukat látják a szellemek szolgáinak, tiszteletet mutatnak és felajánlást tesznek, majd kérnek valamit tőlük.

A vudu papok és papnék hosszas kiképzésen vesznek részt, mielőtt bármilyen rituálét bemutathatnak, ami megnyitná őket a szellemek megszállása előtt. A rituálé alatt a testben lakozó egyik szellem – a ti bon ange – elhagyja azt, így a szellem meg tudja szállni. A ti bon ange hordozza magában az egyéniséget és meg kell védeni, amikor a szellem megszállja a testet. A másik szellem a testben a gros bon ange, ezt osztjuk meg az emberekkel.

Visszatérve a vudu babát körülölelő hiedelmekhez, sokan gondolják a vudut egy sötét vallásnak, ártó szándékú emberekkel összekötve. Ezzel ellentétben a vudu nagy része szól a gyógyításról, gyógynövénytanról. Az egyik legfontosabb ok, amiért megidéznek egy szellemet a rituálékon, hogy megkérjék egy betegség vagy sérülés begyógyítására.

vudu_baba

A gyógyulás egyaránt fizikai és szellemi dolog, a vudut gyakorló személy segíteni tudja a lélek gyógyulását, meg tudja változtatni valakinek a szerencséjét vagy meggyógyítani a testet. A papok és papnők sem tudnak azonban mindent meggyógyítani, ilyenkor csak a modern orvoslást és kezelést ajánlhatják.

Sok kultúrában a fehér mágia a jó mágia, a fekete mágia a gonosz, a vuduban azonban nincs a kettő között megkülönböztetés. Ehelyett ha egy gonosz szellemet idéz meg vagy bérel fel valaki, aminek a célja rossz, vörös mágiának hívják. Amikor egy gonosz szellem száll meg valakit, a szemük vörös lesz, így mutatva, hogy sötét szellem van jelen.

Néha előfordul, hogy egy jóindulatú szellem gonosszá válik a kívánságok hatására, amiknek kiteszik. Ez teljes ellentmondás a vudu tanításainak, ami a jóságot és az adakozást helyezi előtérbe. A vallást gyakorlók egyik feladata a vörös mágia megállítása, mielőtt bekövetkezik.

Újabb hasonlóságként a kereszténységhez, a vudu pantheonnak három fő szintje van. Legfelül van Isten, aki jelen van, mégis távoli. A következő a loa, olyan szellemek, akik rendszeresen érintkeznek halandókkal. Az elhunyt hozzátartozóknak fontos szerepe van a szellemi életben, az ősök megbecsülése fontos része a vudunak. A harmadik szinten maguk a halandók vannak.

A vudu egyik alapkoncepciója a kapcsolat a három szint között. Az egyik legfontosabb loa a már korábban említett Legba, ő őzri a kaput a halandó és az isteni világ között. Minden halandó kérés a loa-hoz rajta megy keresztül, mivel ő nyitja a kaput a világok között.

A vudu hívők nem a sokkoló hatás miatt táncolnak kígyókkal. A kígyók nagyon fontosak a vudu mítoszában. Damballa vagy Danballa, a kígyóisten, a legidősebb a vudu panteonban, aki a világot, a vizet és a csillagokat teremtette. Felesége Ayida Wedo, örök szerelmük jelképezi az egyensúlyt férfi és nő között.

Ő képviseli a bölcs elmét, hozzá köthető jelképek a fehér szín, tojás, csontok és az elefántcsont. A fiatal és tehetetlen gyerekek védelmezője ugyanúgy, mint a hátrányos helyzetűeké, valamint ő szálíltja a lelkeket a haláluk utána túlvilágba. Megszállhatja a papokat és papnőket, de nem szoktak beszélni, helyette sziszegnek.

Az állatok feláldozása mindig nagy szerepet játszott a vudu rituálékban, de nem valami morbid megidézés miatt. A loa energiát használ a halandókkal való kommunikációhoz és a mindennapi kapcsolatokban, a hívők pedig úgy gondolják, az állatok életerejével ?feltöltik? a loa szellemét.

Az állat húsát és vérét gyakran megfőzik és elfogyasztják a rituálé részeként. Néhány szellemnek gyakran mutatják be ugyanazt az állatot áldozatként, például Damballának a csirkét.

Varga Tamás