Home Cikkek FÖLDI CSÉSZEALJAK

FÖLDI CSÉSZEALJAK

0

Amikor a II. világháború végén a szövetséges haderők bevonultak az elfoglalt Németországba, titkos hadműveleteket indítottak a legfejlettebb német haditechnika ? elsősorban a V1 és V2 rakéták ? valamint az azok kifejlesztésén dolgozó német tudósok megszerzésére, kézre kerítésére. Ám amit találtak, az minden képzeletet felül múlt.

Fény derült azokra a rendkívül fejlett haditechnikai fejlesztésekre, amelyek ha megvalósulhattak volna, akár megváltoztathatták volna a II. világháború kimenetelét, és hatással lettek volna világunk mai arculatára is. Ezek közül kiemelkedtek az úgynevezett náci csészealj?kísérletek, amelyek során eljutottak a már működő prototípus megalkotásáig, így a V1?V2 rakétákhoz hasonlóan ez is folytatásra ösztönözte a szövetségeseket.

A közvélemény a háborút követő években úgy vélte, csupán pletykák azok a híresztelések, amelyek szerint a náci tudósoknak sikerült olyan repülő csészealjakat építeni, amelyekről 1947-től szinte minden nap olvasni lehetett a sajtóban.

A híresztelések ? ma már tudjuk ? nem voltak alaptalanok. A németeknek valóban sikerült három vagy több különböző típusú, csészealj alakú működőképes járművet megalkotniuk és a példát az oroszok, az angolok, a franciák és természetesen az amerikaiak is követték. A nyilvánosságra kerülő újabb és újabb bizonyítékok alapján bátran kijelenthetjük, hogy a repülő csészealjak építésére napjainkban is számos kísérletet tesznek és ezek némelyike akár már holnap utasokat szállíthat egyik kontinensről a másikra, sőt még a kozmikus térbe is.

Az 1944-ben kifejlesztett N2 valamint a felfegyverzett N?3 Kugelblitz repülőgépek sikeres kipróbálására 1945. február 12-e és 16-a között került sor a Prágai BMW gyár gázturbina-telepén, valamint Khala-i földalatti komplexumban. A csészealjak tervei később az amerikaiak kezébe kerültek.

nazi_ufos_014944

A Silver Bug project

Az 50-es években zajló fenti elnevezésű program ideje alatt számos új típusú körrepülőgépet építettek és próbáltak ki ? többek közt ? a floridai MacDill légibázison. A project dokumentációi ma már nem számítanak titkosnak.

Az AVRO és az OMEGA

Az angol tulajdonú kanadai AVRO cég torontói telepén az Amerikai Légierő megbízásából már az 1950-es évek elején kezdetét vette az a szigorúan titkos katonai fejlesztés, amelyben a náci repülő csészealj elkészítésében közreműködő német tudósok is részt vettek. A titkos fejlesztések eredményeként több csészealj alakú szerkezet megépítésére került sor. Ezek közül a leghíresebb a sajtó számára 1960. augusztus 25-én a virginiai Fort Eustis-ben bemutatott Avro VZ?9V típus kisrepülőgép, amelyet három darab, egyenként 1000 lóerős sugárhajtóművel szereltek fel. A program legtitkosabb szerkezete az OMEGA kódjelű nagyobb repülőgép volt, amelyet már fegyverekkel is felszereltek, és amelyet állítólag a koreai háborúba is bevetettek. Az OMEGA létezését még a 60-as években is titkolták, de mára már nyilvánvalóvá vált, hogy a 13 méter átmérőjű szerkezet megépítésére valóban sor került.

A Sky Ship

1952-ben az Epson egyik hangárjában mutatták be katonai vezetőknek azt a leginkább léghajóra emlékeztető titkos fejlesztésű angol csészealjat, amely a a Sky Ship elnevezést kapta. Jellemző a kor hidegháborús szellemére, hogy a Sky SHIP-ről nyilvánosságra került első felvételeket a KGB jelenlevő ügynökei készítették.

A Francia kapcsolat

Mára a feledés homályába veszett az a francia fejlesztés, amely a L’AERO 135HP nevet viselte. Az egyszemélyes, diszkosz alakú repülőszerkezetet René Couzinet tervezte az ötvenes évek végén.

Csészealjak keletről

A szovjet/orosz csészealj-kísérletek is a II. világháborút követően vették kezdetüket, de erről először csak 1964-ben lehetett hallani, amikor a Tyehnyika Mologyozsi című lap nyilvánosságra hozott néhány elvetélt projektet érintő információt, főként körrepülőgépek terveit. Ma már ezen a téren sokkal több adat áll rendelkezésünkre. Közismert például az a 15 éves kutatómunka után Lev Sukin fejlesztő mérnök csapata által létrehozott EPIK nevű repülő szerkezet, amely vízre is képes leszállni, és csupán befektetők kellenének ahhoz, hogy megkezdődhessen a sorozat gyártása.

Látogatók.hu