Minden idők leghíresebb kísértethajója a Mary Celeste.Amikor megtalálták,az Atlanti-óceánon hánykolódott,életnek semmi jelét nem mutatta.Több mint egy évszázaddal azután sem,hogy felbukkant,senki nem talált választ a hajó rejtélyeire.
A Mary Celeste egy négyszögletes vitorlájú brigantin,1872 november 4-én ,a New York-i East Riverről indult az olaszországi Genova felé,nyers alkoholt szállítva.Fedélzetén volt a 37 éves amerikai kapitánya,Benjamin Spooner Briggs,első tisztje Albert Richardson és hét tagu legénysége.Az alsó fedélzeten tartózkodott még a kapitány felesége,Sarah és két éves kislánya Sophia.November 24-én Briggs bejegyezte a hajónaplóba,hogy meglátta az Azori-szigeteket.Az időjárás viharos volt,ezért néhány vitorlát be kellett vonni.November 25-én a hajó helyzetének meghatározása szerepelt a hajónaplóban.Ez volt az utolsó bejegyzés.Tiz nappal később a Dei Gratia britt brigantin vette észre a céltalanul sodródó Mary Celeste-et.David Moorehous kapitány csónakot küldött annak kiderítésére,hogy mi történt a másik hajón.A csónakkal átküldött három ember egyetlen élő vagy halott embert sem gyereket nem talált a hajón.A kapitány kabinjában állt Mrs.Briggs paliszanderfából készült harmóniuma,rajta egy kottával,mintha valaki egy darab lejátszása közben hagyta volna ott a hangszert.A varrógép az asztalon állt.A kis Sophia játékait gondosan elrakták.A legénység szálláshelyén kiteregetett ruhák lógtak a szárítókötélen.Ruhák hevertek a priccsen,szárazon és összehajtogatva.A hajó konyhájában megtörténtek a reggeli előkészületei,de még csak a terítékek fele volt az asztalokra kirakva.Moorehouse kapitány vontatni kezdte a Mary Celese-et.Gibraltár felé tartva,a kapitánynak volt ideje arra,hogy arejtélyen töprengjen.
Különböző elméleteket gyártott a Mary Celeste titkára,de mindegyikre talált ellen érvet is.A kapitány első érve az volt,hogy vihar során hagyták el a hajót.De akkor hogyan lehetett a töretlen tányérok és dísztárgyak mellett még egy nyitott üvegecske is tele köhögés elleni sziruppal a kapitány kabinjában?Talán lázadás történt?Semmilyen kűzdelemre utaló jelet nem találtak.A lázadók akkor miért hagyták el a hajót áldozataikkal együtt?Talán túl sok víz szivárgott a hajóba?A rakodótérben három lábnyi víz állt,de ez normális mennyiség tíz nap alatt egy régi faácsolatú hajó esetében.Kilenc alkoholos hordót találtak érintetlenül,a tizediket csapra verték.Lehet,hogy a legénység tivornyába kezdett?Semmi sem utalt erre,a fedélközben teljes rend uralkodott.Pánikra vagy rémületre semmilyen jel nem utalt.Briggs kapitány egyik utolsó cselekedete az volt,hogy főtt tojásának a tetejét levágta,de tányérján érintetlenül hagyta.Mind közül a legrejtélyesebb kérdés,hogy hogyan lehetséges hogy a Mary Celeste 5 napon át és tíz mérföldön keresztül megtartotta eredeti útvonalát?Amikor a Dei Gratia találkozott a rejtélyes hajóval,Moorehous kapitány balcsapáson vitorlázott.A Mary Celeste-et pedig jobbról érte a szél.Elképzelhetetlen,hogyan tarthatta az útvonalat a rejtélyes hajó,ha vitorlái ebben a helyzetben álltak.A hajónapló utolsó bejegyzése óta valakinek több napon kersztül a hajón kellett tartózkodnia.Moorehouse kapitány december 13-án vontatta be a Mary Celeste-et Gibraltár kikötőjébe.Az eredménytelen nyilvános vizsgálat után ő és emberei megkapták a megérdemelt mentési jutalmat.
A hajót rendbe hozták és eladták,de a balsors tovább üldözte.A tengerészek nem akartak rajta utazni,mivel úgy hitték,hogy a hajó el van átkozva.A Mary Celeste tizenhétszer cseréltgazdát,majd végül 1884-ben Haiti közelében korallzátonyra futott és elsüllyedt.
A hajónak, ez volt az első útja ezen a néven: eredeti neve “The Amazon”, amit pont azelőtt változtattak meg, hogy Nov. 4-én Benjamin Spooner Briggs kapitány elindult vele. Morehouse Kapitány nem vette vonatókötélre a “Mary Celeste”-t a “Dei Gratia”-val, hanem beosztotta rá elsőtisztjét, Oliver Deveau-t Augustus Anderson és Charles Lund matrózokkal, majd “szélnek eresztette” őket azzal, hogy Gibraltárban vár rájuk. A hajó Tiz napon át vitorlázott felügyelet nélkül, ezalatt ötszáz mérföldet tett meg relytélyesen megtartva irányát. A biróság 1873 Márc. 10-én 1.700- font jutalmat itélt oda Morehouse -kapitánynak és személyzetének, ami a hajó és rakománya értékének csak 15 százaléka volt.
A személyzet eltünésének számtalan magyarázatát kifejtették már, a legmeghökkentőbbre (Az igazira?) azomban csak negyven évvel később derült fény. 1913-ban Howard Linford egy Hampstead-i (London egy városrésze) iskola igazgatója bejelentette, hogy érdekes kéziratra talált abban a hagyatékban, melyet iskolaszolgája, Abel Fosdyk testált rá a halálos ágyán. Fosdyk leirta, hogy be nem jegyzett, potya- utasa volt Briggs Kapitány hajójának. Egyszer a kapitány úgy találta, kislánya veszélyben van, mikor önfeledten a hajóorrban játszik, Ekkor kiadta a hajóácsnak, hogy egy felforditott asztalból csináljon neki egy biztonságos emelvényt. Hogy rögzitse, a hajóács néhány sérülést ejtett a fedélzet és a palánk deszkáin. -Megmagyarázhatatlan bemetszéseket tényleg találtak a hatóságok a hajóorrban, mikor Gibraltárban átvizsgálták. Egy nyugodt napon a kapitánynak vitája támadt az elsőtiszttel, hogy lehet -e ruhában is úszni, Az eléggé labilis lelkialkatú parancsnok, hogy bizonyitsa igazát, átugrott a palánkon, majd mindenki a hajóról egy emberként szaladt fel erre a rozoga tákolmányra, hogy jobban lássanak,és az velük együtt hullott a tengerbe.
A hajó utolsó tulajdonosai Boston-i üzletemberek voltak, akik erősen túlbiztositották, majd Haiti-re küldték.Ott szép és nyugodt időben kapitánya szándékosan egy korallzátonyra vezette. A csalásra fény derült, ő is és felbujtói is biróság elé kerültek, miközben a “Mary Celeste” földi maradványai szépen elporladtak a Karib- tengeri korallzátonyon.
misztikus blog