A 2015-ös augusztusi délután gyönyörű időnek bizonyult a New York állambeli Catskill hegyekben azoknak, akik repülni vágytak. A lágy szellő remek volt egy kis vitorlázásra. Egy pilóta és annak társa úgy döntött, hogy hiba lenne kihagyni egy kis repülést, így elindultak felfelé, a gépbe vezető lépcsőn. Körülöttük hegyek tornyosultak, köztük a Windham High Peak csúcsa.
Miközben a pilóta és annak társa élvezte a kellemes repülést, észrevettek egy fényes repülő tárgyat alattuk, a fák lombjai közelében, amint nagy sebességgel közlekedik, a Windham High Peak csúcsa felé. Hogy pontosan mi lehetett, azt viszont nem tudták megállapítani.
A helyzet azonban hamar megváltozott. A tárgy ugyanis elkezdett feléjük tartani. A pilóta és annak társa azt hitte, hogy össze fognak ütközni, de a tárgy elkerülte őket. Ahogy pedig elhaladt mellettük a tárgy, jól meg tudták azt figyelni: a teteje igen fényesen ragyogott, míg a félgömb alakú alja fekete volt és annak alsó részén valamiféle antenna állt ki. A tárgyon nem voltak szárnyak vagy meghajtásra utaló motor.
Ekkor egy még hajmeresztőbb dolog történt, ugyanis kiderült, hogy a tárgy nincs egyedül: további két tárgy jött ki a felettük lévő felhőből. Ekkor a pilóta úgy döntött, hogy visszatér a repülőtérre.
Ez a jelentés azonban csak egyike azoknak, amely a NASA birtokában vannak. A The Debrief nevű tudományos és technológiai magazin számos NASA jelentéshez jutott hozzá az elmúlt napokban, amelyekben leginkább pilóták és repülőgép személyzetek által jelentett UFO észlelésekről olvashatunk.
A jelentések eredetileg az úgynevezett Repülésbiztonsági Bejelentő Rendszerbe (Aviation Safety Reporting System (ASRS)) kerülnek, ahova különféle veszélyes vagy különös légi, repülésügyi eseteket lehet jelenteni. Ez a rendszer ugyanakkor a NASA részét képezi, annak egy projektje. A projekt célja még a repülésbiztonság fenntartása és annak fejlesztése.
A program 1974 december 1-én indult, amikor a TWA Flight 514-es, Dulles-be tartó járata lezuhant. A tragédia oka adategyeztetési hiba volt. A nyomozás során kiderült, hogy az esetet meglőzően majdnem történt egy hasomló tragédia és a Szövetségi Repülésiügyi Hatóságot (FAA – Federal Aviation Authority) hevesen bírálták a mulasztások miatt. Ekkor fordult az FAA a NASA-hoz, hogy gyűjtse a légiközlekedési jelentéseket, megelőzve egy újabb tragédiát.
Ebbe a rendszerbe önkéntesen lehet jelentést leadni légi incidensekről. Az imént közölt jelentésben még az is kiderül, hogy a pilóta megpróbálta lefényképezni a tárgyat, sikertelenül.
A Debrief megkérdezte az ASRS program igazgatóságát, hogy pontosan mivel foglalkozik a program. Válaszként azt közölték, hogy elsősorban a drónüzemeltetést szabályozzák, és szorgalmazzák, hogy a drónfelhasználók tisztában legyenek annak biztonságok és a szabályoknak megfelelő működtetéséről.
Ami pedig az UFO észleléseket illeti, az ASRS kizárólag a nemzetbiztonsági kockázatot jelentő eseteket vizsgálja. Az ártalmatlannak tűnú esetekhez nem fűz véleményt és nem is értékeli azokat.
Titokzatos rakéták
A egyik mostanában történt eset Új Mexikóban történt, amikor egy utasszállító pilótája megkérdezte az irányítótoronytól, nem észleltek-e valamit a légtérben, ugyanis valami éppen az imént suhant el felettük. A pilóta henger alakúnak írta le a tárgyat, amely kissé úgy nézett ki, mint egy rakéta. A tárgy a pilóta szerint igen gyorsan haladt. A The Debrief Magauin ugyanakkor nem talált jelentést az esetről az ASRS adatbázisában. Ehhez hasonló esetek azonban már korábban is történtek. Az egyik ilyen incidens 1996 augusztusában történt Maryland államban a Snow Hill hegy közelében, amikor a pilóta függőlegesen emelkedő objektumot vélt látni, amely rakétához volt hasonló. Az irányítótorony azonban nem tudott semmilyen térségben zajló hadiműveletről.
Egy követező eset 1997 márciusában történt New York államban. A pilóták egy nagyméretű, rakétaszerű tárgyat figyeltek meg, amely felfelé halad és kékesfehér füstöt hagy maga után. A hatóságok a későbbi nyomozás során közölték, hogy a pilóták valószínűleg egy amerikai tengeralattjáróról indított Trident rakétát láthattak, melynek indítása nagyjából egybeesett az észleléssel. Érdekes módon egy TWA 800-as gép 1996 július 17-én zuhant le, melynek során 230-an vesztek oda. Lehet-e összefüggés az incidensek és a tragédia között? A CNN egyes újságírói elképzelhetőnek vélték. A két észlelés megtalálható az ASRS adatbázisában.
A hasonló észlelések az évek során folytatódtak: 2005 szeptemberében egy Salamon Szigetekre tartó A320-as gép pilótái vettek észre egy hengerszerű tárgyat, amely elsuhant alattuk. A tárgynak nem voltak szárnyai és a légiirányítás nem vett észre semmit. A jelentés szerint a tárgy rakétához hasonlított. Szürke volt, kerek orral rendelkezett és igen gyorsan repült. Csíkot viszont nem húzott maga után.
2008 júliusában egy másik A320-as gép pilótái figyeltek fel egy fényes tárgyra több alkalommal a Kaliforniában található Joshua Nemzetz Park felett. A tárgy először igencsak fényes volt, majd halványodott ahogy irányt váltott. Majdnem ugyanezt a jelenséget ismét látta a két pilóta még négy alkalkalommal. A tárgy itt is rakétához volt hasonló.
Titokzatos rakétákat számos alkalommal észleltek már a világban. 19646 nyarán például Svédországban láttak különös rakétákat, melyekért a szovjeteket tettek felelőssé. Többek szerint német rakétatechnológiával kísérletezhettek a szovjetek, de ez sosem lett bebizonyítva és a rakéták maraványait sem sikerült fellelni, ha egyáltalán tényleg rakéták voltak. Egy másik ismert eset szintén Svédországban történt 1999-ben és egészen napjainkig észlelnek időnként az égen megjelenő rejtélyes rakétákat a társégben.
Kis híján múlt szerencsék
Az ASRS adatbázisa kis számban közöl olyan légi ütkötéseket, melyek akár UFO jelenségekhez is köthetők. 2001 februárjában egy Boeing 727-es jelentette, hogy majdnem összeütközött egy ismeretlen légi járművel amint Indianapolisból New Orleans felé tartott. A légiirányítás a biztonság kedvéért úgy döntött, hogy jobb, ha a gép ereszkedésbe kezd. Így is történt. Az ereszkedés során azonban a legénység ismét észrevette a tárgyat, amely szintén ereszkedett, nagyobb magasságból. A légiirányítás azonban nem észlelt semmit a repülőgép körül.
Egy másik eset 2013 szeptemberében történt. Egy gép tartott Ilinoisból Indianaba, amikor a gép ereszkedésbe kezdett, hogy elkerüljön egy sűrű felhőzetet. Miután sikeresen leereszkedtek 3500 méterre, a másodpilóta egy alattuk igen gyorsan elsuhanó hosszúkás, fekete tárgyra lett figyelmes. A másodpilóta még soha nem látott ehhez foghatót. A gép azonban zavartalanul folytatta útját.
Egy darabig.
Hamarosan a gép műszerei megzavarodtak: az irányítű, a távolságot és az irányt jelző műszerek mintha megbolondultak volna, így a pilóták kénytelenek voltak mobil eszközöket használni a gép műszerei helyett. A torony ekkor figyelmeztette őket, hogy már csak 2400 méter magasan vannak. Ez különös volt, mert a pilóták ellenőriztek minden adatot és 3500 métert jeleztek a mobil eszközök. Miután a műszerek ismét helyreálltak, a torony újra 3500 méteres magasságot észlelt. Az nem derült ki, hogy volt-e összefüggés a tárgy és a technikai anomáliák között.
Egy fontos küldetés
Todd Curtis, repülésbiztonsági szakértő szerint az ilyen esetek aggodalomra adnak okot, ezért fontos, hogy minél többen jelentsék az eseteket a hatóságoknak.
2000 októberében Richard Haines kutató összefoglalta, hogy mi jellemző ezekre a különös tárgyakra. Először is, szinte mindegyikre jellemző a veszélyes manőverezés. Másodszor, képesek zavarni az elektronikai berendezéseket. Harmadrészt pedig, eltéríthetik a repülőgépeket a biztonságos repülési iránytól. Előfordult már kisebb személyi sérülés is, amikor a pilóta hirtelen megpróbálta elkerülni az ütközést. Azt azonban nem gondolják a szakértők, hogy előfordulna baleset, mert az objektumok igen fejlett manőverezési képességeket mutatnak. Az egyedüli aggodalom az elektronikai berendezések megzavarodása lehet, amely viszont okozhat balesetet.
Richard Haines szerint komolyan kell venni ezt az ügyet és nem ártana tudományosan kivizsgálni mert veszélyeztetheti a biztonságos légi közlekedést. Haines viszont nem tudta megmondani, mik lehetnek pontosan ezek a tárgyak.
Roe Todd kutató szerint a pilóták talán még elkötelezettebbek lennének az incidensek jelentésében, ha azoka névtelenül töltenék fel az adatbázisba, elkerülve bármilyen hátrányos, jogi következményt. Az viszont bizonyos, hogy a jövőbeli jelentések hozzájárulhatnak a biztonságosabb repüléshez.
Az FAA nem fűzött magyarázatot az azonosítatlan repülő tárgyakhoz és az sem világos, hogyan próbálják majd biztonságosabbá tenni a légiközlekedést, a jelentések alapján. Ami azonban egyelőre a legfontosabb Roe Todd szerint, hogy minél szélesebb körben használják a pilóták az ASRS rendszerét, hogy gazdagodjon tudásunk ezekről a jelenségekről, és hogy nyugodtabban szálljunk repülőre.
Mario Schulz képe a Pixabay -en.